Λουκάς 23:13-56
Συνήθως όταν κοιτάμε τα
γεγονότα αυτά έχουμε την τάση να τα βλέπουμε μόνο από την
σκοπιά του δράματος τους
Ιησού. Λυπόμαστε τον Ιησού,
δείχνουμε συμπόνια και αγάπη, εμπνεόμαστε από την
αυτοθυσία του και αγγιζόμαστε από την αγάπη του. Όλα αυτά
είναι καλά και ωραία και μέσα στο πλαίσιο του ευαγγελίου.
Εκείνο όμως που ξεχνάμε να κάνουμε είναι να δούμε την δική
μας την θέση μέσα σε αυτά τα γεγονότα. Γιατί όλα αυτά δεν
έχουν καμιά σημασία αν δεν βρούμε που εμείς ήμασταν όταν
όλα αυτά γίνονταν. Αν δεν βρούμε την θέση μας στα γεγονότα
της μεγάλης Παρασκευής δεν πρόκειται να βρούμε την θέση
μας ούτε στην ανάσταση της Κυριακής του Πάσχα.
Το μεγάλο ερώτημα είναι,
"Ήμουν εκεί;".
Είχα θέση στα γεγονότα και αν ποια ήταν αυτή. Θα δούμε ότι τα
ευαγγέλια αυτή την ερώτηση θέτουν στον καθένα μας.
Θα παρακολουθήσουμε λοιπόν την δική,
την σταύρωση και την ταφή του Ιησού.
[
]
Η
δίκη
Οι πνευματικοί ηγέτες του λαού
Ισραήλ
είχαν πάρει την απόφαση τους. Ο Ιησούς ήταν επικίνδυνος για τα
συμφέροντα τους και έπρεπε να πεθάνει. Όλο το βράδυ της μεγάλης
Πέμπτης μέχρι τα ξημερώματα της Μεγάλης Παρασκευής ο Ιησούς
δικαζόταν και ανακρίνονταν. Από τον
Άννα στον
Καϊάφα, στον
Πιλάτο,
τον
Ηρώδη, και πάλι στον Πιλάτο. Η μόνη κατηγορία για την οποία
μπορούσε να ενδιαφερθεί ο Πιλάτος ήταν της εξέγερσης και της
ανατροπής του Ρωμαίου αυτοκράτορα κατηγορία που επέσυρε την ποινή
του θανάτου. Με αυτή την κατηγορία έφεραν οι αρχιερείς τον Ιησού
στον Πιλάτο. Ο Πιλάτος δεν βρήκε όμως τον Ιησού ένοχο, δεν μπορούσε
όμως και να αγνοήσει την κατηγορία. Τελικά ο ίδιος, η κοσμική
εξουσία, οι αρχιερείς η θρησκευτική εξουσία, και ο λαός αποφασίζουν
να θανατωθεί.
Καθώς κοιτάμε την καταδίκη του Ιησού
νοιώθουμε αποστροφή για όλους αυτούς τους ανθρώπους που καταδίκασαν
τόσο άδικα τον Ιησού. Αν εμείς ήμασταν στην θέση τους δεν θα
φωνάζαμε στον Πιλάτο
"Σταύρωσε τον".
Το ευαγγέλιο όμως μας λέει ότι ήμασταν
εκεί, και ότι και εμείς πήραμε την ίδια απόφαση. Αντί μάλιστα να
ελευθερώσουμε έναν αθώο, τον Ιησού, ελευθερώσαμε έναν ένοχο, το
Βαραββά, ελευθερώσαμε τον εαυτό μας.
Η δίκη του Ιησού έχει δυο όψεις. Η μια
είναι η καταδίκη ενός αθώου και η άλλη η αθώωση πολλών ενόχων. Η
δίκη δεν ήταν η δίκη ενός απλώς ενός ανθρώπου, αλλά ήταν η δική του
καλού. Καταδίκασαν το καλό στον πρόσωπο του Ιησού, αρνήθηκαν την
αποκάλυψη του Θεού, διέβαλαν τον λόγο του Θεού, τον έλεγχο του Θεού.
Αθώωσαν τον εαυτό τους και καταδίκασαν τον Θεό.
Αυτό θα πει κάποιος έγινε τότε, δεν
έχουμε καμία σχέση εμείς με όλα αυτά. Πως εμείς βρεθήκαμε εκεί πριν
2010 χρόνια, γιατί εμείς τον καταδικάσαμε; Κάθε φόρα αδελφοί που δεν
επιλέγουμε τον θέλημα του θεού, που αντιδρούμε στην αποκάλυψη του
Θεού, που διαβάλουμε τον Λόγο του Θεού, που δυσφημούμε αθώους, που
απιστούμε στον θεό, που παρακούμε τον Θεό, κρίνουμε τον Ιησού και
τον καταδικάζουμε σε θάνατο. Τον σταυρώνουμε. Και οι δικές μας
αμαρτίες τον ανέβασαν στον σταυρό.
Στην Α' επιστολή του Πέτρου διαβάζουμε,
"Επειδή και ο Χριστός άπαξ έπαθε διά τας αμαρτίας, ο δίκαιος υπέρ
των αδίκων, διά να φέρη ημάς προς τον Θεόν"
(Α' Πέτρου 3:18).
Και για εμάς ο λόγος του Θεού μας λέει,
"καθώς είναι γεγραμμένον Ότι δεν
υπάρχει δίκαιος ουδέ εις, 11 δεν υπάρχει τις έχων σύνεσιν· δεν
υπάρχει τις εκζητών τον Θεόν. 12 Πάντες εξέκλιναν, ομού
εξηχρειώθησαν· δεν υπάρχει ο πράττων αγαθόν, δεν υπάρχει ουδέ εις.
13 Τάφος ανεώγμένος είναι ο λάρυγξ αυτών, με τας γλώσσας αυτών
ελάλουν δόλια· φαρμάκιον ασπίδων είναι υπό τα χείλη αυτών· 14 των
οποίων το στόμα γέμει κατάρας και πικρίας· 15 οι πόδες αυτών είναι
ταχείς εις το να χύσωσιν αίμα· 16 ερήμωσις και ταλαιπωρία εν ταις
οδοίς αυτών, 17 Και οδόν ειρήνης δεν εγνώρισαν. 18 Δεν είναι φόβος
Θεού έμπροσθεν των οφθαλμών αυτών", (Ρωμαίους 3:10-18).
Το πιο δύσκολο πράγμα στον κόσμο είναι
να καταλάβουμε ότι είμαστε αμαρτωλοί. Μάλιστα στις μέρες μας αυτό
είναι ένα θέμα που δεν υπάρχει στην σκέψη των ανθρώπων. Απλώς δεν
υπάρχει. Σιγά σιγά αυτό το πνεύμα κυριαρχεί και στις εκκλησίες. Μιλά
για ευλογία, μίλα για αγάπη, για χάρη, μίλα για ευημερία αλλά μην
μιλάς για αρνητικά πράγματα, όχι αρνητισμό στην ζωή μας, όχι αμαρτία
και κρίση και καταδίκη. Όχι; Μα πως θα πάμε στην ανάσταση αν δεν
περάσουμε από την δίκη και τον σταυρό; Πως μπορούμε να ζήσουμε την
χάρη αν δεν δούμε τις αμαρτίες μας; Πως μπορούμε να μιλήσουμε για
ευλογίες και ευημερία αν δεν βγάλουμε την αμαρτία μέσα από την ζωή
μας, και πως θα την βγάλουμε αν δεν καταλάβουμε το μέγεθος της και
την σημασία της.
Γι’ αυτό και αδελφοί ο Ιησούς ξεκίνησε
την διακονία του με το να μιλάει για μετάνοια. Χρειάζεται να δούμε
ξανά ποιοι είμαστε, να καταλάβουμε την αμαρτία που κυριαρχεί μέσα
μας, να καταλάβουμε ότι η κρίση μας είναι λανθασμένη για τον εαυτό
μας. Να συνειδητοποιήσουμε την αμαρτία μέσα στην ζωή μας για να
μπορέσουμε μετά να ανεβούμε στον σταυρό μαζί με τον Ιησού.
Ήμουν και ήσουν εκεί στην δίκη.
Σταυρώσαμε τον Χριστό. Και καθημερινά τον σταυρώνουμε. Αλλά ο Ιησούς
μέσα από την σταύρωση του έρχεται να μας σώσει.
[
]
Η σταύρωση
Όλη η αφήγηση της δίκης και της
σταύρωσης μας φανερώνει τη συμμετοχή μας στα γεγονότα και μας καλεί
να πάρουμε θέση. Στην δική καταδικάζουμε τον Ιησούς ή τον Βαραββά;
Στην σταύρωση είμαστε ο ληστής που μετανόησε ή ο ληστής που χλεύαζε
τον Ιησού;
Τα λόγια του ληστή που μετανόησε είναι
αποκαλυπτικά καθώς στράφηκε στον άλλον ληστή και του είπε,
"Ούτε
τον Θεό φοβάσαι εσύ; Δεν είσαι όπως και εκείνος καταδικασμένος;
Εμείς βέβαια δικαία, γιατί τιμωρούμαστε γι’ αυτά που κάναμε, αυτός
όμως δεν έκανε κανένα κακό".
Και στον Ιησού είπε,
"θυμήσουμε κύριε
όταν έρθεις στην βασιλεία σου". Ο Ιησούς του απάντησε,
"Σε βεβαιώνω
ότι σήμερα κιόλας θα είσαι μαζί μου στον παράδεισο".
Ο σταυρός είναι ο τόπος που θανατώνεται
η αμαρτία και ελευθερώνεται ο άνθρωπος. Γι’ αυτό και ο
απ. Παύλος
λέει για τον σταυρό,
"Διότι ο λόγος του σταυρού εις μεν τους
απολλυμένους είναι μωρία, εις ημάς δε τους σωζομένους είναι δύναμις
Θεού" (Α'
Κορινθίους 1:18).
Η δική μας η δύναμη είναι ο σταυρός του
Χριστού. Γιατί οποίος πιστεύει στον Χριστό σταυρώνεται και αυτός
μαζί του. Σταυρώνει την σάρκα, τον αμαρτωλό δηλαδή εαυτό του, με όλα
τα πάθη του,
"Όσοι δε είναι του Χριστού
εσταύρωσαν την σάρκα ομού με τα πάθη και τας επιθυμίας" (Γαλάτας
5:24-25).
Σταυρώνουν τον κόσμο, όλα όσα δηλαδή
δεν υπακούν στο θέλημα του Θεού,
"Εις εμέ δε μη γένοιτο να καυχώμαι
ειμή εις τον σταυρόν του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, διά του οποίου ο
κόσμος εσταυρώθη ως προς εμέ και εγώ ως προς τον κόσμον" (Γαλάτας
6:14).
Πάνω στο σταυρό σταύρωσαν όλες τις
αμαρτίες που έχουν κάνει,
"Και εσάς, όντας νεκρούς εις τα
αμαρτήματα και την ακροβυστίαν της σαρκός σας, συνεζωοποίησε μετ'
αυτού, συγχωρήσας εις εσάς πάντα τα πταίσματα,
14 εξαλείψας το καθ' ημών
χειρόγραφον, συνιστάμενον εις διατάγματα, το οποίον ήτο εναντίον εις
ημάς, και αφήρεσεν αυτό εκ του μέσου, προσηλώσας αυτό επί του
σταυρού" (Κολοσσαείς 2:14)
Πάνω στο σταυρό πεθαίνουμε εμείς για να
ζήσουμε την ζωή του Θεού,
"Μετά του Χριστού συνεσταυρώθην· ζω
δε ουχί πλέον εγώ,
αλλ'
ο Χριστός ζη εν εμοί· καθ' ο δε τώρα ζω εν
σαρκί, ζω εν τη πίστει του Υιού του Θεού, όστις με ηγάπησε και
παρέδωκεν εαυτόν υπέρ εμού" (Γαλάτας 2:20).
Το μυστικό του σταυρού είναι η πίστη.
Είναι η πίστη ότι ο Ιησούς πέθανε για μένα, για τις αμαρτίες μου.
Πήρε την θέση του Βαραββά, πήρε την δική μου θέση, για να ζήσω εγώ.
Εδώ φαίνεται η αγάπη του Θεού, η χάρις του θεού. Οι άδικοι
σταυρώνουν τον Ιησού. Ο δίκαιος πεθαίνει για τους αδίκους στην θέση
τους. Αντί να ανεβώ εγώ στον σταυρό και εσύ ανέβηκε ο Χριστός. Και
μας λέει ο λόγος του Θεού ότι τώρα μπορώ να ζήσω μια άλλη ζωή, την
ζωή του Χριστού αν πιστέψω.
Ποσά πράγματα μέσα στην ζωή μας δεν τα
βάλαμε πάνω στο σταυρό του Χριστού. Ποσά πράγματα μέσα στην ζωή μας
δεν έχουν τον φρόνημα του σταυρού. Δεν έχουν το φρόνημα του
πνεύματος της καινούργιας ζωής. Αδελφοί περπατάμε νεκροί ως προς την
αμαρτία αλλά ζωντανοί για τον Θεό;
Αντιμετωπίζουμε στην ζωή μας μια
πρόσκληση, έναν πειρασμό, μια δυσκολία, μια συκοφαντία. Πως θα
αντιδράσουμε; Τι θα σκεφτούμε; Θα σκεφτούμε ότι εμείς είμαστε νεκροί
ως προς την αμαρτία γιατί έχουμε σταυρώσει την αμαρτία; Η δύναμη μας
είναι η πίστη μας στον σταυρό.
Αντιμετωπίζουμε ενοχές και φόβους και
φοβίες για πράγματα που έχουμε κάνει στο παρελθόν. Αφήνουμε αυτά να
επηρεάζουν το παρόν μας και το μέλλον, ή τα βλέπουμε και καρφωμένα
πάνω στο σταυρό. Τα βλέπουμε να έχουν πληρωθεί με το πολύτιμο αίμα
του Ιησού Χριστού; Ο σταυρός είναι η αφετηρία για μια νέα ζωή.
Βλέπουμε τον μέλλον μας με αισιοδοξία
γιατί ο Χριστός πέθανε στο σταυρό όχι μόνο γι’ αυτά που κάναμε αλλά
και γι’ αυτά που θα κάνουμε. Πέθανε στο σταυρό και θανάτωσε την
αμαρτία και την δύναμη της αμαρτίας. Αυτό το κακό που χτυπάει την
πόρτα της ζωής μας είναι νικημένο και έχει ημερομηνία λήξης. Ο
σταυρός είναι η ελπίδα μας.
Αυτό είναι το φρόνημα του σταυρού. Αυτό
είναι να θεωρούμε τον εαυτό μας νεκρό ως προς την αμαρτία. Γι’ αυτό
και ο λόγος του Θεού μας καλεί να δούμε τον εαυτό μας στον σταυρό
και να το πιστέψουμε.
Στον μεσαίωνα κυκλοφορούσε μια πολύ
ιστορία ή οποία αναφερόταν στον Martin of Tours, o άγιος από τον οποίο Μαρτίνος Λούθηρος πήρε το όνομα του. Έλεγαν,
λοιπόν ότι ο διάβολος μια μέρα εμφανίστηκε στον Martin με την μορφή του Χριστού. Ο Martin
ήταν έτοιμος να πέσει στα πόδια του και να τον προσκυνήσει όταν
ξαφνικά κοίταξε στις παλάμες του και τον ρώτησε,
"πού είναι τα
σημάδια του σταυρού;".
Που ήσουν όταν σταυρώθηκε ο Χριστός.
Ήσουν πάνω στον σταυρό; Που είναι τα σημάδια του σταυρού;
[
]
Ο ενταφιασμός
Ο λόγος του θεού όταν μιλάει για τα
γεγονότα της σταύρωσης του Ιησούς, μιλάει για την δίκη και μιλάει
και για τον ενταφιασμό του. Ο
απ. Παύλος όταν μιλάει για το ποιο
είναι το ευαγγέλιο μας λέει,
"Σας φανερώνω δε, αδελφοί, το ευαγγέλιον, το οποίον εκήρυξα προς εσάς, το οποίον και παρελάβετε,
εις το οποίον και ίστασθε, 2 διά του οποίου και σώζεσθε, τίνι τρόπω
σας εκήρυξα αυτό, αν φυλάττητε αυτό, εκτός εάν επιστεύσατε ματαίως.
3 Διότι παρέδωκα εις εσάς εν πρώτοις εκείνο, το οποίον και παρέλαβον,
ότι ο Χριστός απέθανε διά τας αμαρτίας ημών κατά τας γραφάς, 4 και
ότι ετάφη, και ότι ανέστη την τρίτην ημέραν κατά τας γραφάς, 5 και
ότι εφάνη εις τον Κηφάν, έπειτα εις τους δώδεκα". (Α' Κορινθίους 15)
Μέρος του ευαγγελίου λοιπόν είναι η
ταφή του Κύριου μας, μέρος του ευαγγελίου είναι και η δική μας ταφή.
Ο απ. Παύλος μας λέει στην προς Ρωμαίους επιστολή,
"Συνετάφημεν
λοιπόν μετ' αυτού διά του βαπτίσματος εις τον θάνατον, ίνα καθώς ο
Χριστός ανέστη εκ νεκρών διά της δόξης του Πατρός, ούτω και ημείς
περιπατήσωμεν εις νέαν ζωήν"
(Ρωμαίους 6:4).
Ο Χριστός ετάφει και εμείς μέσα από το
βάπτισμα στο όνομα του ενταφιαζόμαστε μαζί του. Τι σημασία έχει η
ταφή του Κυρίου μας και η δική μας ταφή. Ο τάφος είναι το σύμβολο
της βεβαιότητας του θανάτου. Ο λόγος του θεού θέλει να μας μιλήσει
για την βεβαιότητα του θανάτου του αμαρτωλού ανθρώπου. Θάβεται ο
παλαιός άνθρωπος και ανασταίνεται ένα νέος για να ζήσει μια νέα ζωή.
Αυτό συμβολίζει και το βάπτισμα.
Αυτή η βεβαιότητα όμως λείπει πολλές
φορές από την ζωή μας. Η πραγματικότητα που ζούμε μας φέρνει σύγχυση
και αμφιβολία για την αλήθεια αυτή του ευαγγελίου. Πολλές φορές ο
παλαιός άνθρωπος φαίνεται να είναι τόσο ισχυρός, τόσο ζωντανός μέσα
μας και από την άλλη η νέα ζωή φαίνεται να είναι τόσο μακρινή και
άπιαστη.
Καθημερινά βιώνουμε νοιώθουμε την
απιστία προς τον θεό, την αδυναμία απέναντι στην αμαρτία, πέφτουμε
σε αμαρτίες και με λίγα λόγια δεν έχουμε αυτή την ζωή που
επιθυμούσαμε. Αργά η γρήγορα έρχεται ο συμβιβασμός μέσα στην ζωή
μας. Ο συμβιβασμός με όλα τα παλιά και την ίδια την αμαρτία. Γιατί.
Ήμασταν τελικά στον τάφο μαζί με τον Χριστό ή όχι;
Μια σημαντική αλήθεια. Ο θάνατος και η
ανάσταση υπάρχει μόνο στον Χριστό. Μόνο αν μένουμε ενωμένοι με τον
Χριστό. Μόνο τότε καταργείται το σώμα της αμαρτίας,
"τούτο γινώσκοντες, ότι ο παλαιός
ημών άνθρωπος συνεσταυρώθη, διά να καταργηθή το σώμα της αμαρτίας,
ώστε να μη ήμεθα πλέον δούλοι της αμαρτίας·
7 διότι ο αποθανών ηλευθερώθη από της
αμαρτίας. 8 Εάν δε απεθάνομεν μετά του Χριστού, πιστεύομεν ότι και
θέλομεν συζήσει μετ' αυτού"
(Ρωμαίους 6:6).
Την ίδια εικόνα μας δίνει ο Ιησούς μέσα
από την εικόνα του αμπελιού με τα κλήματα. Όταν τα κλήματα είναι
ενωμένα με την άμπελο τότε φέρνουν καρπό.
Μπορούμε να είμαστε βέβαιοι για τον
σταύρωση μας μέσα από την πίστη μας. Απλώς χρειάζεται να το
πιστέψουμε. Μπορούμε να ζήσουμε τον θάνατο του παλιού ανθρώπου και
την ζωή του καινούργιου μέσα από την αφιέρωση. Εκείνο που βεβαιώνει
τον θάνατο στην καθημερινή μας ζωή είναι η αφιέρωση.
[
]
Όταν κοιτάμε στον πίνακα του
Rembrandt
που ονομάζεται
"The
Three Crosses"
η προσοχή μας πέφτει πρώτα στο κέντρο πάνω στο σταυρό στον οποίο ο Ιησούς
πέθανε. Μετά καθώς κοιτάμε στο πλήθος το οποίο είναι μαζεμένο κάτω από τον
σταυρό εντυπωσιαζόμαστε από τις διάφορες εκφράσεις και πράξεις των ανθρώπων που
εμπλέκονται στον θάνατο του. Στην συνέχεια το μάτι μας θα πέσει στην άκρη του
πίνακα όπου υπάρχει μια άλλη φιγούρα, σχεδόν κρυμμένη στο σκοτάδι. Είναι ο ίδιος
ο Rembrandt ο οποίος με αυτό τον τρόπο αναγνώρισε ότι ήταν και οι
δικές του αμαρτίες ανέβασαν τον Ιησού στο σταυρό.
Αν μέσα στην διήγηση του ευαγγελίου για
τα πάθη του χριστού δεν δούμε την δική μας την συμμετοχή η σταύρωση
του Ιησού θα είναι μια απλώς ωραία ιστορία. Αν δούμε τον εαυτό μας
στην δίκη, στην σταύρωση και στην ταφή τότε μπορούμε μαζί του
προχωρήσουμε στη μετάνοια, την πίστη στο έργο του σταυρού, και στην
αφιέρωση μας στην νέα ζωή.